Διαβάζουμε
στο σημερινό Βήμα (όπως εύλογα σχολίασε αναγνώστης μας) τα εξής:
Στο
πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του ΣΕΠΕ,
της προσπάθειας απαλλαγής των επιθεωρητών από γραφειοκρατικές διοικητικές
διαδικασίες ώστε να αφοσιωθούν στο ελεγκτικό τους έργο και της κατάργησης των
διοικητικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις, συμφωνήθηκε:
·
Θα δοθεί η δυνατότητα σε επιχειρήσεις
να υποβάλλουν προγράμματα εργασίας και εκ των υστέρων (ύστερα από εύλογο
χρονικό διάστημα).
·
Θα καταργηθούν τυπικές διαδικασίες
προέγκρισης υπερωριών, βιβλίου δρομολογίων, βιβλίου ημερήσιων δελτίων
απασχολούμενου προσωπικού οικοδομικών και τεχνικών έργων, αίτηση κατάτμηση
αδείας. Θα υποβάλλονται πλέον ως απλές αναγγελίες.
Όλοι μας θυμόμαστε το τι αντιμετωπίζαμε στους ελέγχους πριν το
2006 πριν δηλαδή ψηφιστεί ο Ν. 3518/06 στην παράγραφο
5 προβλέπει ότι «Σε περίπτωση
αλλαγής ή τροποποίησης του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας, ο
εργοδότης υποχρεούται να καταθέτει, με οποιονδήποτε τρόπο, συμπληρωματικούς
πίνακες προσωπικού μόνο ως προς τα νέα στοιχεία, το αργότερο ως και την ίδια
ημέρα αλλαγής του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας και σε κάθε
περίπτωση πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τους εργαζομένους. Οι εργοδότες ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων υποχρεούνται να προβαίνουν στην προβλεπόμενη από το προηγούμενο
εδάφιο κατάθεση εντός 48 ωρών.» Πηγαίναμε για έλεγχο και μετά (ύστερα από
εύλογο χρονικό διάστημα) μας έφερναν τις τροποποιήσεις του προγράμματος. Ακυρωνόταν
όλη μας η δουλειά έτσι.
Όμως η
απορία μου είναι η εξής, πως θα απαλλαγούν οι επιθεωρητές από γραφειοκρατικές
διαδικασίες και οι επιχειρήσεις από διοικητικές επιβαρύνσεις αφού τελικά, πριν
ή μετά, οι επιχειρήσεις θα έχουν την
υποχρέωση να υποβάλουν το πρόγραμμα και τις τροποποιήσεις του; Το κόστος της πληροφόρησης
θα είναι το ίδιο αν θεωρητικά όλοι τηρούν τον νόμο. Η τροποποίηση αυτή απλά διευκολύνει τους εργοδότες στο να μην
τηρούν κανένα πρόγραμμα και να απασχολούν τους εργαζόμενους όσο και όποτε θέλουν.
Μας δουλεύουν
ή μου φαίνεται;
1 σχόλιο:
pasta συμφωνώ με εσένα και τους προηγούμενους που ανέδειξαν το θέμα και θέλω να επισημάνω τα εξής: Στο προσχέδιο του Μνημοσύνου ΙΙΙ λέει το εξής για το ΣΕΠΕ "As a first step, an independent assessment of the labor inspectorate will be completed by end-2012, with a particular focus on effective and efficient control procedures to fight undeclared work. On that basis the government will specify an action plan to implement procedures to more effectively detect cases of undeclared work, and to eliminate activities that increase administrative costs for firms without serving a justifiable public policy objective. ". Στην ουσία λέει πως μέχρι το τέλος θα διενεργηθεί ανεξάρτητη αξιολόγηση (σ.σ. βλ. ILO) όπου ειδικότερα θα επικεντρωθεί στις αποτελεσματικές και επαρκείς ελεγκτικές διαδικασίες καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας. Πάνω σε αυτή τη βάση η κυβέρνηση θα εξειδικεύσει ένα σχέδιο δράσης για να εφαρμόσει διαδικασίες αποτελεσματικότερου εντοπισμού υποθέσεων αδήλωτης εργασίας ... Σύμφωνα με το άρθρο 32§7 Ν. 3996/2011 "7. Όπου στον παρόντα νόμο αναφέρεται ο όρος «αδή
λωτη εργασία», νοούνται όλες οι αμειβόμενες δραστηριότητες που είναι νόμιμες ως προς τη φύση τους αλλά δεν δηλώνονται στις δημόσιες αρχές, κατά παράβαση των ισχυουσών διατάξεων.". Το ζήτημα με τα προγράμματα εργασίας είναι το εξής: Στις άλλες χώρες, οι εργαζόμενοι μπορεί να εργάζονται παραπάνω, αλλά πληρώνονται παραπάνω, διότι η ηθική ή/και η κουλτούρα των εργοδοτών δεν τους επιτρέπει να μην πληρώνουν. Για αυτό το λόγο αν δεις σε ευρωπαϊκές νομοθεσίες, δεν υπάρχει υποχρέωση κατάθεσης πίνακα προσωπικού, αλλά υπάρχει υποχρέωση τήρησης προγραμμάτων εργασίας και επίδειξης αυτών στους Επιθεωρητές. Δυστυχώς, εδώ στην Ελλάδα, οι εργοδότες θέλουν να μην καταθέτουν πρόγραμμα, όχι επειδή αποτελεί γραφειοκρατικό βάρος αλλά για να μην πληρώνουν κιόλας. Αν δεν καταθέτουν πρόγραμμα, μπορεί να επικαλούνται πως όλοι οι εργαζόμενοι δουλεύουν 8ώρο και οι 4ώροι 4ωρο ενώ στην πράξη δεν συμβαίνει αυτό και κανένας εργαζόμενος φυσικά δεν θα το παραδεχτεί επώνυμα και ενυπόγραφα. Και αν τους πιάσει ο έλεγχος, θα γνωστοποιούν την αλλαγή για λόγους έκτακτης ανάγκης του εργαζομένου, του εργοδότη, φόρτου εργασίας κλπ. Ως εκ τούτου, η κατάργησ της υποχρέωσης γνωστοποίησης εξυπηρετεί την αδήλωτη εργασία και συμβάλλει στην εισφοροαποφυγή, κάτι το οποίο το ίδιο το Μνημόσυνο ΙΙΙ θέλει να καταπολεμήσει. Αν μπορεί η Αυτόνομη Πρωτοβουλία ας το συζητήσει αυτό με τον Σύλλογο. Ειδάλλως, οφείλει το Υπουργείο να μας καθορίσει τι θα ελέγχουμε εφεξής και κυρίως το πως. Διότι αν παραμείνουμε στην περπατημένη τότε είμαστε και εμείς ήδη ουσιαστικά καταργημένοι.
Δημοσίευση σχολίου