Στο Σχέδιο Νόμου για την «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία» που κατατέθηκε στη Βουλή μεταξύ άλλων, συμπεριλαμβάνεται στο άρθρο 52 η παρακάτω διάταξη:
"3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης, Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, μπορεί να συνιστώνται Τοπικά Τμήματα Κοινωνικής Επιθεώρησης του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), χωρίς σύσταση νέων οργανικών θέσεων. Τα Τμήματα αυτά στελεχώνονται με μετακίνηση προσωπικού του ΣΕΠΕ ή του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή άλλων φορέων εποπτείας του Υπουργείου που κατανέμεται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις."
Η διάταξη αυτή συνιστά άλλη μια εκ του πλαγίου παράκαμψη της διαδικασίας κατάρτισης ενός άρτιου και λειτουργικού Οργανογράμματος του Υπουργείου και του Σ.ΕΠ.Ε. Και μάλιστα δίνει πάγια εξουσιοδότηση με ΚΥΑ να ανοίγουν Τμήματα ανά την επικράτεια και να μεταφέρεται προσωπικό του Σ.ΕΠ.Ε. και του Υπουργείου Εργασίας παρακάμπτοντας εξ ολοκλήρου τις διαδικασίες υπηρεσιακής κινητικότητας (μεταθέσεις - μετατάξεις– αποσπάσεις) που προβλέπονται από τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.
Επιπλέον, δεν τέθηκε ποτέ σε δημόσια διαβούλευση, ούτε από ότι γνωρίζουμε τέθηκε υπόψη των αρμόδιων Υπηρεσιών. Χαρακτηριστικό της προχειρότητας είναι ότι η αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τη διάταξη είναι απλά επανάληψη του ίδιου του κειμένου του νομοσχεδίου χωρίς να δίνει καμία επιπλέον πληροφορία για την αναγκαιότητα και την ωφέλεια της συγκεκριμένης ρύθμισης. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συντάχκης αγνοεί ότι τα Τμήματα στα οποία αναφέρεται λέγονται εδώ και χρόνια Τμήματα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων και όχι Τμήματα Κοινωνικής Επιθεώρησης.
Η συγκεκριμένη απαράδεκτη διάταξη αντιβαίνει κατάφωρα τις αρχές του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις διατάξεις και τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων, που κατατίθεται επίσης στη βουλή αυτό το διάστημα από το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Είναι προφανές ότι εάν περάσει αυτή η διάταξη, ενδέχεται δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην λειτουργία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας που θα κινδυνεύει καθημερινά με την υπογραφή μιας ΚΥΑ να ιδρύει νέα Τμήματα αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και ανακατανέμοντας ανά την Ελλάδα το ήδη κατά 40% λιγότερο από τις πραγματικές ανάγκες προσωπικό του.
Οι ήδη υποστελεχομένες περιφερειακές υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. χρειάζονται μέσα πόρους και προσωπικό για να επιτελέσουν το σημαντικό ρόλο τους στην αγορά εργασίας και τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Η ΑΡΣΥ απαιτεί την άμεση απόσυρση της απαράδεκτης διάταξης και προειδοποιεί όσους στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και του ΣΕΠΕ ότι θα βρουν απέναντί τους το σύνολο των συναδέλφων αλλά και ολόκληρη τη δημοσιοϋπαλληλική κοινότητα.
5 σχόλια:
Ταγματα ανεπιθυμήτων τα λένε ούτε Τμηματα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων ούτε Τμήματα Κοινωνικής Επιθεώρησης ....
Ουσιαστικά με την προτεινόμενη διάταξη καταργείται ο Οργανισμός του Σ.ΕΠ.Ε. όσον αφορά τις υπηρεσίες Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων καθώς μπορεί να τροποποιηθεί ανά πάσα στιγμή χωρίς ψήφιση νέου Προεδρικού Διατάγματος.
Καθώς υπάρχει ήδη διάταξη σε παλαιότερο νόμο που επιτρέπει την κατάργηση Τμημάτων του Σ.ΕΠ.Ε. με ΚΥΑ, τώρα προστίθεται και η δυνατότητα να δημιουργούνται Τμήματα με ΚΥΑ, και μάλιστα να στελεχώνονται με ΥΑ ανακατανομής προσωπικού χωρίς νέες οργανικές θέσεις.
Πιο απλά σε περίπτωση ψήφισης της διάταξης το ΠΔ 113 μπορεί να τροποποιηθεί κατά το δοκούν μόνο με ΚΥΑ και όσες φορές επιθυμεί η εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Νομίζω ότι τα σχόλια περιττεύουν….
Elya σε ποιο νόμο υπάρχει η διάταξη που επιτρέπει την κατάργηση Τμημάτων με ΚΥΑ;
Στο άρθρο 21 του Ν.4144/2013:
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας μπορεί να αναστέλλεται η λειτουργία οργανικών μονάδων επιπέδου Τμήματος του Σ.ΕΠ.Ε. και να μεταφέρεται η καθ’ ύλην και κατά τόπον αρμοδιότητά τους, σε άλλη οργανική μονάδα του ιδίου επιπέδου. Σε περίπτωση κατά την οποία η κατά τόπον αρμοδιότητα του Τμήματος υποδοχής ανήκει σε διαφορετική Περιφερειακή Διεύθυνση, από αυτήν του μεταφερόμενου Τμήματος, η τοπική αρμοδιότητα της Διεύθυνσης του Τμήματος υποδοχής επεκτείνεται και επί της κατά τόπον αρμοδιότητας του μεταφερομένου τμήματος.
Τελικά είναι με ΥΑ και όχι με ΚΥΑ.
Elya ευχαριστώ για την ενημέρωση. Πέραν του γεγονότος πως η ΑΡΣΥ και ο Σύλλογος δεν αντέδρασαν το 2013 για το άρθρο 21 κάτι το οποίο μπορεί να αφήνει υπόνοιες για τα σημερινά κίνητρα των αντιδράσεων και για το οποίο πρέπει να μας παράσχετε τις απαραίτητες εξηγήσεις, δηλαδή γιατί αντίδραση τώρα και όχι τότε και ποια η διαφορά του τότε με το τώρα (δεν πιστεύω πως υποκρύπτεται τίποτε αλλά πολλοί καλοθελητές κακόπιστοι υπάρχουν), έχω να παρατηρήσω πως το άρθρο αυτό αναφέρεται σε απλή αναστολή λειτουργίας, λογικά Τμημάτων που προϋπήρχαν με το άρθρο 10 Ν. 3996/2011 και όχι σε κατάργηση αυτών γιατί αυτό προβλέπεται μόνο με Π.Δ. (άρθρο 10 παρ. 3 Ν. 3996/2011). Ως εκ τούτου, θεωρώ πως το άρθρο 10 παρ. 3 Ν. 3996/2011 που προβλέπει την ίδρυση και κατάργηση τμημάτων με Προεδρικό Διάταγμα εξακολουθει να ισχύει αλλά και παρακάμπτεται με την επίμαχη διάταξη στο Σχέδιο Νόμου. Ως εκ τούτου, το κρίσιμο ζήτημα που πρέπει να ασχοληθείτε είναι εάν με απλή Υπουργική Απόφαση μπορεί να ιδρυθεί Τμήμα παρακάμπτοντας την διαδικασία του Προεδρικού Διατάγματος και κατά πόσο η ίδρυση οργανικής μονάδας με Υπουργική Απόφαση είναι αντισυνταγματική κατά παράβαση του άρθρου 43 παρ. 2 Σ. δηλαδή το κατά πόσο είναι συνταγματική επιτρεπτή η ίδρυση οργανικής μονάδας αποκλειστικά και μόνο με Προεδρικό Διάταγμα. Τέλος, εάν δεν καταφέρετε ως ομάδα πίεσης να επιτύχετε την απόσυρση της διάταξης, θα πρέπει να σκεφθείτε σοβαρά ως Σύλλογος και ΟΣΥΠΕ την κατάθεση αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ κατά της ΚΥΑ για τον παραπάνω λόγο.
Τέλος, θέλω να επισημάνω την προχειρότητα: Άλλη διάταξη αναφέρει ίδρυση κατάργηση τμημάτων με Π.Δ., άλλη αναστολή λειτουργίας με απλή ΥΑ και τώρα η επίμαχη με ΚΥΑ.
Δημοσίευση σχολίου