21 Απρ 2016

Α.Ρ.Σ.Υ: Για την κατάσταση στο Σ.ΕΠ.Ε

21-4-2016


ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ Σ.ΕΠ.Ε



Μεγάλα, σοβαρά και συνεχώς εντεινόμενα προβλήματα οργάνωσης και λειτουργίας παρουσιάζει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.). Τα βιώνουν καθημερινά οι εργαζόμενοι και τα επωμίζεται η κοινωνία και ειδικά ο κόσμος της εργασίας, που προστατεύεται ελλιπώς. Είναι αλήθεια επίσης ότι τα προβλήματα είναι χρόνια, αλλά θα περίμενε κανείς ότι αυτή η κυβέρνηση θα “έσκυβε” επιτέλους με τη δέουσα προσοχή στις ανάγκες της Επιθεώρησης Εργασίας, ώστε ο ελεγκτικός μηχανισμός να λειτουργήσει ως οφείλει σαν εγγυητής της εργατικής νομοθεσίας (ή αυτής που έχει απομείνει τουλάχιστον).



Το γενικό πλαίσιο



Οι Επιθεωρητές Εργασίας δεν ασκούν το λειτούργημα τους σε εργαστήρια. Πεδίο αρμοδιότητας τους είναι η αγορά εργασίας και η ποιότητα των εργασιακών σχέσεων τους αφορά άμεσα. 5 χρόνια μνημονιακών πολιτικών, απορρύθμισαν την αγορά εργασίας μετατρέποντάς την σε ζούγκλα. Εδώ και 15 μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν έχει αναλάβει μέσω του Υπουργείου Εργασίας, ούτε μία νομοθετική πρωτοβουλία, υλοποιώντας όσα είχε υποσχεθεί προεκλογικά, αφήνοντας τους εργαζόμενους και το ΣΕΠΕ με μηδαμινά νομοθετικά εργαλεία.. Παραμένουν οι ίδιες ελαστικές εργασιακές σχέσεις (δυνατότητα εκ περιτροπής απασχόλησης, δανεισμός, κοινωφελή εργασία κ.λ.π.) , η αδήλωτη εργασία, η απλήρωτη εργασία και βέβαια η κατάργηση των ΣΣΕ. Η αντιμετώπιση των παραπάνω δεν αποτελεί μόνο πολιτική αναγκαιότητα, αλλά όσο μας αφορά θα βοηθούσε στη δουλειά μας και επιτέλους στην κατοχύρωση της αξιοπιστίας μας. Ζητούμενο είναι σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, η άσκηση συγκεκριμένης πολιτικής υπέρ του αδύνατου πόλου της εργασιακής σχέσης, δηλαδή των εργαζομένων.





Τα συγκεκριμένα προβλήματα



Τους τελευταίους μήνες παρατηρούμε με απογοήτευση, τα εξής:



·        Τα προβλήματα υποστελέχωσης στο ΣΕΠΕ  συνεχίζουν να είναι έντονα παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης για ενίσχυση του Σώματος. Ελάχιστες μετατάξεις, κάποιες προσωρινές προσλήψεις “πεντάμηνων” και πέραν τούτου ουδέν. Τμήματα που λειτουργούν με 1-2 επιθεωρητές και καλύπτουν τεράστιες οικονομικές ζώνες (π.χ Ελευσίνα-Δυτική Αττική), Περιστέρι (Δυτική Αθήνα) και πολλά άλλα σε ολόκληρη την Ελλάδα.



·        Κάκιστη διαχείριση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού. Δυστυχώς, αντί να ενισχύεται η διαφάνεια, η αξιοκρατία και η ίση μεταχείριση των υπαλλήλων, παρατηρείται όλο και πιο έντονα ακριβώς στο αντίθετο. Οι τοποθετήσεις σε θέσεις ευθύνης συνεχίζονται , με μόνο κριτήριο τις  καλές ή κακές σχέσεις με τον Ειδικό Γραμματέα, ενώ σε κάθε ευκαιρία οι υπάλληλοι διαχωρίζονται σε “καλά παιδιά” και “ανεπιθύμητους”. Τα Τμήματα στελεχώνονται όχι με βάση τις ανάγκες αλλά τις εξυπηρετήσεις που “πρέπει” να γίνουν.



·        Υπόγειες και αστήρικτες καταγγελίες που σπιλώνουν υπηρεσιακά στελέχη, ΧΩΡΙΣ αντίστοιχες νομικές ενέργειες που θα οδηγούσαν σε κυρώσεις πιθανούς επίορκους. Σε όλο αυτό το χρόνο, έχουμε ακούσει από “θεσμικά” χείλη πολλά λόγια περί διαφθοράς, περί συμφερόντων που λυμαίνονται το Σ.ΕΠ.Ε περί οικονομικών σκανδάλων. Επισήμως, ωστόσο σιωπή. Είναι ανεπίτρεπτο να διακινούνται από θεσμικούς παράγοντες κατηγορίες περί υπηρεσιακής ανεπάρκειας, τεμπελιάς, ακόμη και υπόνοιες περί διαπλοκής υπαλλήλων με εταιρίες, χωρίς να προχωρούν στις προβλεπόμενες διαδικασίες που θα αναδείξουν την αλήθεια.

Με λίγα λόγια η πολιτική ηγεσία ευθύνεται για τον ανεπαρκή ή τεμπέλη  υπάλληλο. Μπορεί κάλλιστα να του επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις. Ευθύνεται επίσης για τον επίορκο, όσο τον διατηρεί στη θέση του χωρίς να δρομολογούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Και τέλος, η πολιτική ηγεσία ευθύνεται για την ανοχή στη διακίνηση αστήρικτων κατηγοριών που προσβάλουν την προσωπικότητα και την επαγγελματική αξία των συναδέλφων.



·        Ένα σημαντικό ζήτημα είναι η λειτουργία του περιβόητου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) του Σ.ΕΠ.Ε. Ένα έργο που θα εκσυγχρόνιζε την λειτουργία του Σ.ΕΠ.Ε και θα αποτελούσε εργαλείο για τα στελέχη του. Ένα έργο που υπογράφηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, και κόστισε πάνω από 4 εκατ. Σήμερα, διακινούνται υπογείως (και όχι δημόσια, ή δια της νομικής οδού)  κατηγορίες περί οικονομικών ατασθαλιών, αδιαφάνειας, και ακαταλληλότητας του έργου. Ωστόσο, η Κυβέρνηση προχώρησε στην παραλαβή και την αποπληρωμή του και αντί να επιχειρήσει στο ένα έτος που διαρκεί η σύμβαση συντήρησης με τον ανάδοχο να “πιέσει” ώστε να τεθεί σε εφαρμογή και να βελτιωθεί η λειτουργικότητα του έργου, με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του ΣΕΠΕ το έργο έχει παγώσει με κίνδυνο να χαθούν τα χρήματα που έχουν ήδη δοθεί.



·        Αφήσαμε τελευταία, αλλά είναι ίσως η πιο σημαντική παράμετρος για την κοινωνία και τον κόσμο της εργασίας, την πολιτική κατεύθυνση που έχει δοθεί από τον ίδιο μάλιστα τον Ειδικό Γραμματέα στα στελέχη του Σ.ΕΠ.Ε. Το περίφημο “να διαπαιδαγωγήσουμε τους εργοδότες” που δόθηκε δημοσίως ως κατεύθυνση  και επιχειρείται να εφαρμοστεί κατά την άσκηση της ελεγκτικής διαδικασίας, εκτός από αστείο, είναι και άκρως επικίνδυνο τόσο για τους ελεγκτές όσο και για τους ελεγχόμενους. Τη στιγμή που ο κόσμος της εργασίας δέχτηκε την μεγαλύτερη επίθεση στους υλικούς όρους ύπαρξης του, η πολιτική ηγεσία αναπαράγει τον μύθο των «κοινωνικών εταίρων». Είναι τραγικό, όταν το ακούει και το βιώνει ένας εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα, όντας απλήρωτος για μήνες. Δυστυχώς, η “γραμμή” αυτή δημιουργεί σύγχυση, ανασφάλεια και εγκυμονεί κινδύνους και για τους Επιθεωρητές, οι οποίοι καλούνται εκ του Νόμου να επιβάλλουν κυρώσεις, τις οποίες η πολιτική ηγεσία “θα επιθυμούσε” να μην είχαν επιβληθεί.



Η Αυτόνομη Ριζοσπαστική Συνεργασία Υπαλλήλων έχει ασχοληθεί επανειλημμένα με τα παραπάνω θέματα. Έχουμε μάλιστα καταγγείλει δημόσια πρακτικές της σημερινής πολιτικής ηγεσίας που σχετίζονται με λάθη στην διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και ειδικά στην συνέχιση των αναθέσεων θέσης ευθύνης με βάση προσωπικές  συμπάθειες. Ωστόσο, ο κατήφορος είναι συνεχής και υπάρχει όντως ανάγκη για ανάληψη άμεσων πρωτοβουλιών.



Ως εργαζόμενοι που δραστηριοποιούμαστε στα κοινά, εκφράζουμε ανοικτά την αγωνία μας για την κατάσταση στο Σ.ΕΠ.Ε και θέτουμε τους αρμόδιους προ των ευθυνών τους. Έχουμε κατ' επανάληψη αποδείξει ότι η δράση μας δεν οριοθετείται από προσωπικά, υπηρεσιακά, συνδικαλιστικά, κομματικά ή άλλα στεγανά και πάνω από όλα θέτουμε το κοινό μας συμφέρον, ανεξαρτήτως όποιου προσωπικού κόστους. Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα. Ως πρώτο βήμα, ας εκληφθεί η συγκεκριμένη Ανακοίνωση. Και το να μιλήσει κανείς δημόσια και ανοικτά είναι το σημαντικότερο και πλέον αποφασιστικό βήμα.





6+4 Θέσεις για το Σ.ΕΠ.Ε



Συνδικαλισμός για εμάς δε σημαίνει στείρα αντιπαράθεση και ξύλινη κριτική. Καταθέτουμε στο δημόσιο διάλογο, υπεύθυνα, συγκεκριμένες θέσεις για την βελτίωση του Σ.ΕΠ.Ε. Δεν διεκδικούμε την απόλυτη αλήθεια, αλλά ζητάμε ο διάλογος να επικεντρωθεί στην ουσία και όχι στην παραφιλολογία των θεμάτων που θίγονται.



Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού



    Άμεση στελέχωση-Διαρκής εκπαίδευση: Έναρξη διαδικασιών για προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ. Υπενθυμίζουμε ότι οι τελευταίες προσλήψεις στο ΣΕΠΕ έγιναν... το 2004. Προτεραιότητα κατά τις διαδικασίες κινητικότητας (Μετατάξεις-Αποσπάσεις)'. Έμφαση στη διαρκή εκπαίδευση των στελεχών.





    Νομική θωράκιση και υποστήριξη: Μέριμνα ώστε να υπάρχει άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση/στήριξη μέσω του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ή ενός εξειδικευμένου νομικού Τμήματος στο ΣΕΠΕ για περιστατικά έλεγχων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης- Πλήρης κάλυψη δικαστικών εξόδων για δίκες που σχετίζονται με την άσκηση των καθηκόντων του Επιθεωρητή.





    Αξιοποίηση του συνόλου του προσωπικού του Υπουργείου με συμμετοχή στα συνεργεία ελέγχου. Σήμερα, υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που δεν έχουν περάσει το απαραίτητο σεμινάριο (που πραγματοποιείται κάθε ...πενταετία). Όλοι αυτοί, αφού στελεχωθούν με ικανοποιητικό αριθμό υπαλλήλων  τα  Τμήματα του ΣΕΠΕ (οι οποίοι θα είναι επικεφαλής των συνεργείων), θα πρέπει να “χρεωθούν” στα συνεργεία ελέγχου ώστε να γίνει δυνατή η αύξηση του αριθμού και της συχνότητας των ελέγχων.





    Κίνητρα για προσέλκυση προσωπικού στο ΣΕΠΕ και ειδικά στην Περιφέρεια. Διαμόρφωση των εξόδων κίνησης ανάλογα με τον τόπο που υπηρετεί ο υπάλληλος (Κ.Υ Υπουργείου, Επιθεώρηση εντός Περιφέρειας Αττικής, Περιφερειακές Υπηρεσίες) και τον αριθμό των ελέγχων στους οποίους συμμετέχει.





    Άμεση διενέργεια κρίσεων για θέσεις ευθύνης. Να σταματήσει το εξευτελιστικό παζάρι των θέσεων Προϊσταμένων που οδηγεί σε πελατειακές σχέσεις άλλων εποχών και αποθαρρύνει άξιους συναδέλφους από κάθε διάθεση για βελτίωση.





    Ισότιμη συμμετοχή όλων των υπαλλήλων του ΣΕΠΕ στις Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές ΙΚΑ-ΟΑΕΕ της Περιφέρειας.  Καθιέρωση θητείας και εναλλαγής. Ειδικά, στην Περιφέρεια, παρατηρούνται αποκαρδιωτικά φαινόμενα διαχωρισμού σε “προνομιούχους” συμμετέχοντες στις ΤΔΕ και σε πληβείους “παραπονούμενους”







Ελεγκτική διαδικασία



    Άμεση έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του ΟΠΣ. Στην αρχή συμπληρωματικά με τις υπάρχουσες “παραδοσιακές” διαδικασίες όσον αφορά τον έλεγχο και σε βάθος χρόνου, μετά από τις απαραίτητες βελτιώσεις, πλήρης εφαρμογή. Το ΟΠΣ είναι πολύτιμο εργαλείο για τον επιμελή υπάλληλο ή Προϊστάμενο. Ας τελειώνουμε με τους αφορισμούς και τις ύποπτες αρνήσεις, αλλά από την άλλη πλευρά ας μην “θεοποιούμε” την τεχνολογία.





    Ενεργοποίηση και αυστηροποίηση του Μητρώου παραβατών (αρ.22 Ν.4144/2013). Είναι αναγκαίο για το Δημόσιο να λειτουργεί ως παράδειγμα εργοδότη. Με το Μητρώο Παραβατών θα αποκλειστούν από τις συμβάσεις με Δημόσιους Φορείς, οι επιχειρήσεις που υποπίπτουν σε σοβαρές παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Το μέτρο αυτό θα αποτελούσε σοβαρό αντικίνητρο για πολλές επιχειρήσεις που λυμαίνονται το δημόσιο χρήμα, παραβιάζοντας κατάφωρα τα δικαιώματα των εργαζομένων.





    Εισαγωγή “έξυπνων” προστίμων. Σε μια πλήρως απορρυθμισμένη αγορά εργασίας, αποτελεί φενάκη η ελπίδα ότι μόνο με πρόστιμα εισπρακτικού χαρακτήρα και λογικής θα προστατευθούν οι εργαζόμενοι.  Η πρόσφατη πείρα δείχνει ότι τα πρόστιμα δεν πληρώνονται, η αδήλωτη & ανασφάλιστη εργασία δεν μειώθηκε, το άγχος των συναδέλφων κατά τον έλεγχο αυξήθηκε. Αντί να μελετάται, όπως διαβάσαμε, το ενδεχόμενο, μείωσης του πρόστιμου για αδήλωτη εργασία (από 10.550 σε 3.500), πριμοδοτώντας έτσι την ασυδοσία στην αγορά εργασίας, να αυξηθεί το ποσοστό της έκπτωσης για εφάπαξ καταβολή, ώστε να αυξηθεί η πενιχρή έως τώρα εισπραξιμότητα τους. Να μελετηθεί το ενδεχόμενο, αντί για πρόστιμο, να επιβληθεί υποχρεωτική απασχόληση και απαγόρευση απολύσεων στην επιχείρηση που παρανομεί. Μία πρόταση θα μπορούσε να είναι το ύψος του προστίμου  να κυμαίνεται με βάση τον αριθμό των εργ/νων και λαμβάνοντας υπόψη την υποτροπή είτε την συμμόρφωση της επιχ/σης.

 



Άμεση επαναφορά της υποχρεωτικότητας των υπογραφών των εργ/νων στις εξοφλητικές αποδείξεις, στα βιβλία αδειών, ώστε να έχει νόημα ο έλεγχος αλλά και αποτέλεσμα η δουλειά μας στο πλαίσιο της διαδικασίας εργατικής διαφοράς για να πάρει ο εργ/νος τα χρήματα του.


4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

καλημέρα συνάδελφοι,
πολύ σωστά όσα λέτε στο διεκδικητικό πλαίσιο αλλα μοιάζει να έχετε-έχουμε χωνεψει και να μην αναφερόμαστε καθόλου στην κατάργηση τόσων τμημάτων πανελλαδικά και στην ταλαιπωρία όλων των συναδέλφων που αναγκάζονται να αφήσουν το σπίτι τους για να μην χάσουν τη δουλειά τους, χωρίς προοπτική μετα το ΠΔ 113/14.

Γιατί δεν θίγετε αυτο το πρόβλημα;
Θεωρείτε οτι δεν υπάρχει;

Ανώνυμος είπε...

http://www.ergasianews.gr/2016/04/15/yp-ergasias-vrochi-peftoun-i-diagrafes-prostimonexalli-elegktes-tou-sepe-ke-syndikalistes/

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλο ζόρι στην καταβολή των έτσι κι αλλιώς κουτσουρεμένων Υπερωριών. Καμία σχετική ανακοίνωση από ΚΑΝΕΝΑΝ.

Ανώνυμος είπε...

Για την παρακάτω θέση του ανωτέρω κειμένου: "Αξιοποίηση του συνόλου του προσωπικού του Υπουργείου με συμμετοχή στα συνεργεία ελέγχου. Σήμερα, υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που δεν έχουν περάσει το απαραίτητο σεμινάριο (που πραγματοποιείται κάθε ...πενταετία), καθώς και οι συνάδελφοι της ΓΓΚΑ και της Γ.Γ. Πρόνοιας, που δεν συμμετέχουν στα συνεργεία. Όλοι αυτοί, αφού στελεχωθούν με ικανοποιητικό αριθμό υπαλλήλων τα Τμήματα του ΣΕΠΕ (οι οποίοι θα είναι επικεφαλής των συνεργείων), θα πρέπει να “χρεωθούν” στα συνεργεία ελέγχου ώστε να γίνει δυνατή η αύξηση του αριθμού και της συχνότητας των ελέγχων.", κάποιες σκέψεις σχετικά με το πως αντιλαμβάνομαι:
Η θέση ενός συνδικαλιστικού φορέα του Υπουργείου Εργασίας που φιλοδοξεί να εκφράσει το σύνολο των συναδέλφων και να "συνομιλήσει" με τον κόσμο της εργασίας και με την κοινωνία χωρίς να λειτουργεί παρασιτικα και συντεχνιακά θα έπρεπε να είναι η εξής:
α) Στόχος των συνεργείων είναι η πραγματοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων, ποιοτικότερων και αποτελεσματικότερων ελέγχων
β) Θα πρέπει να διευκολύνεται η συμμετοχή όσων συναδέλφων θέλουν να εκπαιδευτούν και να στελεχώσουν τα συνεργεία, ανεξαρτήτως της οργανικής θέσης που τυχαίνει να έχουν
Θα πρέπει να γίνουν τα εξής βήματα:
α) Επαρκής στελέχωση των Τμημάτων στην Αττική, ακόμη και (απαραιτήτως θα έλεγα) με ανακατανομή του υφιστάμενου προσωπικού. Προσλήψεις, λοιπόν, μετατάξεις, αποσπάσεις και μετακινήσεις. Ακόμη και από την ΚΥ.
β) Σε κάθε Τμήμα δημιουργία συνεργείων με αναλογία 1 επικεφαλής (Επιθεωρητής)-3 συνδράμοντες. Αν βάλουμε τα συνολικά νούμερα κάτω θα δούμε ότι βγαίνουν. Η κατανομή να γίνει με αντικειμενικά κριτήρια, εναλλαγή ένα τακτά διαστήματα. Αποκλεισμοί μόνο με οριζόντια κριτήρια (π.χ να μην συμμετέχουν όσοι έχουν θέσεις ευθύνης)
Γενικά, καλό είναι να πάψουμε να λειτουργούμε ως συντεχνίες και να προσπαθήσουμε να λειτουργήσουμε σε λογικές win-win.
Αυτά είναι κάποιες ιδέες. Θέληση αν υπάρχει και ψάξιμο και όλα γίνονται... Νίκος Μποσινάκος