1 Φεβ 2016

Ασφαλιστικό ώρα Ελλάδος

Το πλαίσιο

Από τις αρχές της δεκαετίας του '90, η κοινωνική ασφάλιση και τα εργασιακά δικαιώματα, μπήκαν στο στόχαστρο του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού στην ΕΕ και σ’ όλο τον κόσμο.

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ εφάρμοσαν μια σειρά αντιασφαλιστικών νόμων, που σε καταλήστευση των ταμείων και   την απορρύθμιση των σχέσεων εργασίας  έβαλαν  τις βάσεις για την διάλυση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας. Οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις αντιμετώπιζαν το ασφαλιστικό σύστημα ως δημοσιονομικό πρόβλημα και όχι ως κοινωνικό δικαίωμα.

Όμως, οι μνημονιακές πολιτικές που στόχο είχαν να βαθύνουν τις ταξικές ανισότητες μέσω της εσωτερικής υποτίμησης του κόσμου της εργασίας, αποτέλεσαν όχι μόνο τη συνέχεια των προηγούμενων πολιτικών αλλά και την τομή στην απορρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος. Στόχος τους ήταν η σταδιακή απεμπλοκή του κράτους από την υποχρέωση χρηματοδότησής της, μειώσεις των συντάξεων και ενίσχυση της ιδιωτικής ασφάλισης.


Το νέο μνημονιακό ασφαλιστικό νομοσχέδιο σχεδιάστηκε στην βάση των δεσμεύσεων της σημερινής Κυβέρνησης που αφορούν στην μείωση των δαπανών για την κοινωνική ασφάλιση ύψους 1,8 δις, από τον προϋπολογισμό, υιοθετώντας  νεοφιλελεύθερες πρακτικές που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε υποβάθμιση της κοινωνικής προστασίας.

Υπό την πίεση της αναγκαίας πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος, για να εκταμιευθεί η επόμενη δόση και  να μπορέσει η Χώρα να αποπληρώσει χρεολύσια και τόκους του δημόσιου χρέους, η  Κυβέρνηση καταθέτει ένα νομοσχέδιο που θα υποβαθμίσει  σε σημαντικό βαθμό το βιοτικό επίπεδο πολλών γενεών.

Το περιεχόμενο
Οι προτάσεις αυτές έρχονται σαν συνέχεια των αυξήσεων στα όρια ηλικίας και των εισφορών για την υγειονομική περίθαλψη, που έχουν ήδη ψηφιστεί και τελικά οδηγούν σε νέα μείωση των συντάξεων, με θύματα όλους τους συνταξιούχους και ιδιαίτερα όσους θα βγουν στη σύνταξη από 1/1/2016.

Με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο:

> Οριστικοποιείται το σπάσιμο της κύριας σύνταξης σε εθνική και αναλογική - ανταποδοτική, ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει την δέσμευσή της από το 3ο μνημόνιο για μεγαλύτερη σύνδεση εισφορών –παροχών, ανοίγοντας το δρόμο για την σταδιακή μετατροπή του δημόσιου, καθολικού και αναδιανεμητικού χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης σε κεφαλαιοποιητικό και εξατομικευμένο.
> Η λεγόμενη εθνική σύνταξη, ύψους 384 ευρώ, δίνεται με τέτοιες προϋποθέσεις που μεγάλες κατηγορίες δικαιούχων – κυρίως ΑμεΑ με αναπηρία μικρότερη του 80% και όσοι/ες φύγουν με μειωμένη σύνταξη πριν την ηλικία των 67 ετών - θα παίρνουν πολύ λιγότερα από αυτό το ποσό.
> Το αναλογικό- ανταποδοτικό τμήμα της κύριας σύνταξης υπολογίζεται με τέτοιο τρόπο λόγω του ότι ο συντάξιμος μισθός καθορίζεται με το μέσο όρο των μηνιαίων αποδοχών στο σύνολο του εργασιακού βίου και κυρίως οι συντελεστές αναπλήρωσης μειώνονται, ώστε η τελική σύνταξη να είναι μειωμένη για όσους συνταξιοδοτηθούν μετά την 1/1/2016 από 15% έως 30%.
> Οι ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις θα επανυπολογιστούν με βάση τα όσα ισχύουν για τους «νέους» συνταξιούχους. Όταν προκύπτει μείωση, αυτή θα δίνεται ως προσωπική διαφορά, ανοίγοντας το δρόμο για μελλοντικό κόψιμο και των καταβαλλόμενων συντάξεων
> Μεγάλο μέρος από τις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις θα μειωθεί από τώρα, όπως για τους 370.000 χαμηλοσυνταξιούχους, που παίρνουν το σταδιακά καταργούμενο ΕΚΑΣ, και για τους 500.000, που παίρνουν επιδόματα τέκνων που άμεσα μειώνονται. Επίσης, όπως πραναφέρθηκε, μειώσεις έχουν ήδη γίνει από την παρούσα κυβέρνηση στις καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις λόγω αύξησης της εισφοράς για υγειονομική περίθαλψη κλπ.
> Στις επικουρικές συντάξεις εισάγει τον  κανόνα βιωσιμότητας που  προβλέπει άμεσες και συνεχείς μειώσεις για όσους συνταξιοδοτηθούν μετά την 1-1-2016, και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω μειώσεις την επικουρικών που έχουν ήδη μειωθεί από την παρούσα κυβέρνηση κατά 6% λόγω θέσπισης αντίστοιχου ποσοστού κράτησης για υγειονομική περίθαλψη.

Η αντίδρασή μας

Δεν είναι πρόθεσή μας, ούτε δουλειά μας,  ο επιμερισμός ευθυνών. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι η ευθύνη για τη μη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, δεν βαρύνει τους σημερινούς κυβερνώντες. Ήταν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ που κατέστρεψαν τα ταμεία με τις πολιτικές  εξυπηρέτησης ημετέρων και λήστευσαν διαχρονικά τα αποθεματικά τους με το χρηματιστήριο, τα δομημένα ομόλογα και  το PSI.  Οπως δεν μπορούμε να μη σχολιάσουμε και τη στάση συνδικαλιστικών στελεχών που εκθείαζαν ή έστω ανέχονταν τις αντεργατικές και αντιασφαλιστικές πολιτικές όλα αυτά τα χρόνια, το καλοκαίρι στήριξαν το ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ στο δημοψήφισμα και  σήμερα  “ουρλιάζουν” προκαλώντας-αν και δεν ταιριάζει στην περίσταση-τον γέλωτα. Ωστόσο, είναι η σημερινή Κυβέρνηση αυτή που φέρει αποκλειστικά την ευθύνη για το συγκεκριμένο  Σχέδιο. 

Εμείς ως εργαζόμενοι, η μόνη πραγματική πηγή τροφοδότησης του συστήματο, οφείλουμε να αγωνιστούμε για να μην γίνει αυτό το αποφασιστικό βήμα κλοπής των δικαιωμάτων μας. Κατακτήσεις και αγώνες αιώνων δεν μπορεί να αναιρεθούν για μια δόση του ESM!

Εμείς, με τους αγώνες μας, έχουμε τον τελευταίο λόγο, έχουμε τη δύναμη να φράξουμε το δρόμο σε όσους επιδιώκουν την ανατροπή του δημόσιου και αναδιανεμητικού χαρακτήρα της κοινωνικής Ασφάλισης.

Γιατί για εμάς δεν είναι σε καμία περίπτωση πολυτιμότερη η διάσωση του όποιου  “συστήματος", από την εξασφάλιση ενός αξιοπρεπούς μέλλοντος για εμάς και τα παιδιά μας.

Διεκδικούμε:
o   Την απόσυρση του νομοσχεδίου
o   Την διασφάλιση ενός συστήματος κοινωνικής ασφάλισης με δημόσιο, αλληλέγγυο και αναδιανεμητικό χαρακτήρα.
  • Καμία μείωση των συντάξεων, κύριων, επικουρικών και εφάπαξ.
  • Καμία αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης,
  • Κρατική χρηματοδότηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Παλεύουμε για την :
  • Κατάργηση της μαύρης, ανασφάλιστης και ενοικιαζόμενης εργασίας, των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, θεμελιώδης λόγος της κατάρρευσης του συστήματος.
  • Την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων,
  • Την ακύρωση  όλων των μνημονιακών πολιτικών και για την επαναφορά και διεύρυνση των εργασιακών, ασφαλιστικών και δημοκρατικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Μόνη μακροπρόθεσμα βιώσιμη λύση για το Ασφαλιστικό είναι η ανάπτυξη με φιλεργατικό πρόσημο
  • Διαγραφή του χρέους και διοχέτευση χρηματοδοτικών πόρων στο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης
  • Καταλογισμό ευθυνών σε όσους οδήγησαν στην σημερινή κατάσταση με την κακοδιαχείριση, την διασπάθιση και την λεηλάτηση των αποθεματικών των Ταμείων.


ΝΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟ, ΙΣΟΤΙΜΟ, ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΝΑΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

ΝΟΙΚΟΚΥΡΕΜΑ ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ


ΚΡΑΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ 

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας

Τα υψηλότερα ποσοστά αδήλωτης εργασίας εμφανίζονται σε κλάδους με επισφαλείς και συχνά επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, όπως η βιομηχανία των κατασκευών.
Το ΕΚ ενέκρινε την Τρίτη τη νομοθετική απόφαση για τη δημιουργία μιας "ευρωπαϊκής πλατφόρμας" με σκοπό την ενίσχυση της συνεργασίας για την πρόληψη και την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας. Η πλατφόρμα θα ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ των ευρωπαϊκών υπουργείων εργασίας, των συνδικάτων και των εργοδοτών για την καλύτερη αντιμετώπιση ενός προβλήματος που καταστρέφει την ευρωπαϊκή οικονομία και προκαλεί στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας. Η παραοικονομία αντιστοιχεί στο 18% του ΑΕΠ της ΕΕ.
Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις τροπολογίες στο νομοθετικό σχέδιο απόφασης, ενσωματώνοντας τη συμφωνία που επετεύχθη με τους εκπροσώπους των κρατών μελών στις συνομιλίες του περασμένου έτους, με 619 ψήφους υπέρ, 69 κατά και 7 αποχές.
Ο εισηγητής του ΕΚ, Georgi Pirinski (Σοσιαλιστές, Βουλγαρία), δήλωσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης πριν την ψηφοφορία τα εξής: "Στόχος της πλατφόρμας είναι να ενισχύσει τις δυνατότητες των κρατών μελών στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας μέσω της ενισχυμένης συνεργασίας. Η αποστολή της θα είναι η πρόληψη και η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, καθώς και η μετατροπή της εν λόγω εργασίας σε δηλωμένη εργασία."
Η "αδήλωτη εργασία" περιλαμβάνει γενικά όλες οι αμειβόμενες δραστηριότητες που είναι νόμιμες ως προς τη φύση τους αλλά δεν δηλώνονται στις δημόσιες αρχές, δηλαδή στις φορολογικές υπηρεσίες και τις επιθεωρήσεις εργασίας. Η πλατφόρμα θα ενθαρρύνει τις πρακτικές, αποτελεσματικές και αποδοτικές διασυνοριακές δράσεις και θα αναπτύξει ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των εθνικών φορέων.
Ωστόσο, δεν θα παρεμβαίνει στις ενέργειες των κρατών μελών, ούτε θα προσπαθήσει να εναρμονίσει τις εθνικές νομοθεσίες, καθώς οι σχετικοί ορισμοί και τα κανονιστικά συστήματα διαφέρουν σε κάθε χώρα.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι η βελτίωση των συνθηκών εργασίας και η ενσωμάτωση των αδήλωτων εργαζομένων στην αγορά εργασίας. Η πλατφόρμα θα ασχοληθεί με όλες τις μορφές της αδήλωτης εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της ψευδούς αυτοαπασχόλησης.
Η πλατφόρμα θα αποτελείται από έναν ανώτερο εκπρόσωπο που θα ορίζεται από κάθε κράτος μέλος για να το εκπροσωπεί, έναν εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και μέχρι τέσσερις εκπροσώπους διακλαδικών κοινωνικών εταίρων σε επίπεδο Ένωσης, οι οποίοι θα εκπροσωπούν ισότιμα εργοδότες και εργαζομένους.
Στις συνεδριάσεις της πλατφόρμας θα συμμετέχουν ως παρατηρητές εκπρόσωποι των εργοδοτών και των εργαζομένων, του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας (Eurofound), του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA), της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ), καθώς και εκπρόσωποι από κάθε τρίτη χώρα που συμμετέχει στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.


Η πλατφόρμα θα συνεδριάζει τουλάχιστον δύο φορές ετησίως και θα συσταθούν ειδικές ομάδες εργασίας οι οποίες θα ασχοληθούν με διάφορες πτυχές της αδήλωτης εργασίας. Οι εκτιμώμενες ετήσιες ανάγκες χρηματοδότησης της πλατφόρμας, ύψους 2,1 εκατ. ευρώ, θα καλυφθούν μέσω του άξονα PROGRESS του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απασχόληση και την κοινωνική καινοτομία.

http://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/27561

Kon