21 Ιουν 2016

Κείμενο συναδέλφων σχετικά με τις πρόσφατες μετακινήσεις στην ΚΥ του Υπουργείου

Αναδημοσιεύουμε κείμενο που μας έστειλαν συνάδελφοι. 
Υπενθυμίζουμε ότι η ιστοσελίδα μας είναι ανοικτή σε κείμενα που μας στέλνουν συνάδελφοι προς δημοσίευση.


Το διευθυντικό δικαίωμα στο Δημόσιο… ή η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού ως μια παρτίδα σκάκι.

Παγιωμένες αντιλήψεις και συμπεριφορές παρελθόντων ετών για τις τοποθετήσεις και τις εσωτερικές μετακινήσεις στην Δημόσια Διοίκηση μαρτυρά η πρόσφατη απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας να μετακινήσει 15 περίπου υπαλλήλους, κυρίως των Δ/νσεων Προμηθειών και Διεθνών Σχέσεων. Στην πλειοψηφία τους, οι μετακινήσεις έγιναν όχι απλώς χωρίς αίτηση των ενδιαφερομένων αλλά χωρίς καν να προηγηθεί μια στοιχειώδης ενημέρωση τους και καταγραφή της άποψής τους, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι οι πρακτικές  της πολιτικής ηγεσίας, δυστυχώς συχνά με την ανοχή ή και την «εισήγηση» της ανώτατης δημοσιουπαλληλίας, δεν συνάδουν ούτε με την δημοκρατία ούτε και με την ηθική. Αποτελεί προφανώς «διευθυντικό δικαίωμα» του αρμόδιου οργάνου να κατανείμει κατά την κρίση του το προσωπικό της Υπηρεσίας του. Άλλα για να θυμηθούμε και μια παλιά ρήση «το νόμιμο δεν είναι και ηθικό».
Για το λόγο αυτό οφείλουμε να φρεσκάρουμε την θεσμική και όχι μόνο, μνήμη των συναδέλφων μας.

Πρώτον, στο Υπουργείο μας δεν έχουν γίνει κρίσεις Γενικών Δ/ντων και Τμηματαρχών από το 2007 και Δ/ντων από το 2011. Αυτή τη στιγμή, οι θέσεις ευθύνης έχουν αποδοθεί είτε με μιας απόφαση του π. Υπουργού Βρούτση (Οκτώβριος 2014) είτε με ανάθεση καθηκόντων Αυτό το γεγονός έχει μεταβάλει την πολιτική ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου σε ένα «πεδίο δόξης λαμπρό» είτε για αυθαίρετες μετακινήσεις  είτε για ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις. Η σημερινή πολιτική ηγεσία όχι μόνο δεν προκηρύσσει τις θέσεις που κενώνονται αλλά ούτε καν χρησιμοποιεί κάποιο αντικειμενικό κριτήριο (π.χ χρόνια υπηρεσίας, τυπικά προσόντα κλπ) για την πλήρωσή τους. Αντιθέτως συνεχίζει το ίδιο έργο, με «στοχευμένες»  μετακινήσεις, και «σλάλομ» προκειμένου κάποιοι υπάλληλοι να βρεθούν «στην κατάλληλη θέση».  
Σε λειτουργία μάλιστα, μπήκε  και το γνωστό «ψυγείο» η ΠΣΕΑ που ως γνωστόν μετακινούνται οι πάσης φύσεως ανεπιθύμητοι, ελέω διευθυντικού δικαιώματος (sic).
Δεύτερον, υποτίθεται ότι βρισκόμαστε σε διαδικασία αναμόρφωσης (και μάλιστα με διαβούλευση-express) του Οργανισμού του Υπουργείου. Σε συνδυασμό και με τον πρώτο σημείο (μη πραγματοποίηση κρίσεων), δεν είναι λογικό να μετακινούνται υπάλληλοι την στιγμή που σε σύντομο χρονικό διάστημα η Δομή του Υπουργείου θα αλλάξει.
Τρίτον, δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα σχετικά με την λογική αυτών των μετακινήσεων. Πώς θα συμβάλουν αυτές στην αποτελεσματική λειτουργία των Δ/νσεων του Υπουργείου; Με ποιο κριτήριο έγιναν; Η κοινή λογική λέει «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλή θέση». Γνωρίζουμε φυσικά ότι στο Δημόσιο δεν υπάρχει καθηκοντολόγιο, ενώ οι Δ/νσεις Προσωπικού έχουν σε …πρωτόγονη μορφή καταγεγραμμένα τα στοιχεία ατομικού φακέλου των υπαλλήλων. Ωστόσο, οι τελευταίες μετακινήσεις είναι απλώς με την κοινή λογική, τουλάχιστον ανορθολογικές. σε άλλες δε περιπτώσεις , τιμωρητικές .
Και εν τέλει δείχνουν έλλειψη σεβασμού στους ανθρώπους που δουλεύουν και που τόσα χρόνια βλέπουν τις πολιτικές ηγεσίες να συμπεριφέρονται λες και το Υπουργείο είναι το τσιφλίκι τους. Κατά τα λοιπά οι υπάλληλοι «θα κληθούν σε  συνελεύσεις» για να πουν τις απόψεις τους (sic). Aλήθεια για ποια τεκταινόμενα και για τίνος τις συμπεριφορές;
Παρά τις περί αντιθέτου μεγαλόστομες εξαγγελίες, η πολιτική ανθρώπινου δυναμικού της Κυβέρνησης και συγκεκριμένα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας βαδίζει στα «ένδοξα» χνάρια των προκατόχων της.
Μόνη λύση είναι να αντιδράσουμε συλλογικά ως εργαζόμενοι και να διεκδικήσουμε δυναμικά πραγματικό και όχι προσχηματικό λόγο και ουσιαστική συμμετοχή στις διαδικασίες μας αφορούν.

Νίκος Μποσινάκος-Μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας (με την Α.Ρ.Σ.Υ)

Δώρα Σταθοπούλου-Μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Εργασίας (με την Α.Ρ.Σ.Υ)

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Να θεσω, και εγώ τα ερωτήματά μου - επί του κειμένου -, με την ελπίδα να δημοσιευθούν και αυτά, κάτω από το κείμενο που σας έστειλαν οι συνάδελφοι.
i) Γιατί αναφέρεστε στο 2007 και όχι στο 2006, όταν, πράγματι έγιναν οι κρίσεις Προϊσταμένων Τμημάτων; (ποια σημασία έχει έχει ένα έτος πάνω, ένα έτος κάτω; - Μεγάλη όταν πρόκειται για υπολογισμό προθεσμιών)
ii) Γιατί δεν ανεφέρεστε στο γεγονός ότι το 2011 έγινε από την αρμόδια Διεύθυνση Πρόσκληση για υποβολή υποψηφιοτήτων, εκδόθηκε η πρώτη Διοικητική Πράξη (μοριοδότηση) και έπειτα δεν έγινε καμία Διοικητική ενέργεια;
iii) Γιατί αναφέρεστε στο "Υπουργείο μας" και δεν προσδιορίζετε σε ποιό "κομμάτι" (βλ. εργασία) αναφέρεστε; Στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις και στην Πρόιοια δεν έγιναν κρίσεις Προϊσταμένων Τμημάτων τα έτη 2011-2012;
iv) Γιατί δεν αναρωτιέστε με ποιό κριτήριο έγινε η απομείωση των Τμημάτων των σχετικών με την "εργασία" του Υπουργείου;
v) Γιατί θεωρείτε την "ΠΣΕΑ" ψυγείο; Άν - παρ' ελπίδα - χρειαστεί να ενεργοποιηθούν τα σχέδια που αφορούν το Υπουργείο μας, και εάν αυτά δεν ενργοποιηθούν, ποιά επίπτωση θα υπάρξει σε όλο τον κρατικό μηχανισμό;

Και δύο σχόλια επί του κειμένου:

Υ.Γ.1: Το πρόβλημα δεν είναι μόνο το ότι δεν υπάρχει "καθηκοντολόγιο" στο Δημόσιο. Το πρόβλημα είναι, κυρίως, ότι δεν υπάρχει "περίγραμμα", ειδικά για θέσεις ευθύνης.
Υ.Γ.2: Σε σχέση με τη μετακίνηση υπαλλήλων από συγκεκριμένη Διεύθυνση του Υπουργείου, και δεδομένου ότι μετακινήθηκαν σχεδόν όλοι οι υπάλληλοι, σε συνδυασμό με όσα έγιναν γνωστά σχετικά με θέματα αρμοδιότητας της συγκεκριμένης Διεύθυνσης, θεωρώ ότι το ζήτημα εμπίπτει στον τομέα του "Διευθυντικού" δικαιώματος του εργοδότη.

Λίζα Σιδέρη