Το παρακάτω κείμενο αποτυπώνει τη θέση της Ανοικτής
Συνέλευσης Υπαλλήλων και της Αυτόνομης Πρωτοβουλίας για το Σχέδιο Νόμου που
"διέρρευσε" σχετικά με την οργάνωση της διαχείρισης του νέου ΕΣΠΑ
2014-2020.Ο Νόμος είναι προαπαιτούμενο για την έγκριση των νέων Επιχειρησιακών
Προγραμμάτων και την αποδέσμευση των κονδυλίων.
Επειδή δεν μιλάμε για την οργάνωση μιας οποιασδήποτε
Δημόσιας Υπηρεσίας, αλλά για το ποιος, πως και γιατί ασκεί έλεγχο στην
διαχείριση κονδυλίων ύψους 26 δισ. δημόσιας δαπάνης, θεωρούμε ότι το ζήτημα
είναι εξαιρετικά σημαντικό.
Για αυτό το λόγο, οι συνδικαλιστικοί μας φορείς θα πρέπει να
το αναδείξουν έγκαιρα και να διεκδικήσουν τουλάχιστον το αυτονόητο: Χρηστή και
διαφανή διαχείριση από το Δημόσιο (δηλαδή, για να επιστρέψουμε στα βασικά: τον
θεσμό που πρέπει να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον) και όχι πλιάτσικο από τους
ιδιώτες (που λειτουργούσαν, λειτουργούν και θα λειτουργούν με βάση το κέρδος).
Το κείμενο έχει δοθεί στα ΔΣ του Συλλόγου και της
Ομοσπονδίας με σκοπό να διαμορφωθεί μια επίσημη θέση σε συνδικαλιστικό επίπεδο
στο Υπουργείο μας.
Το Σχέδιο Νόμου για την Οργάνωση του ΕΣΠΑ 2014-2020, το
οποίο “διέρρευσε” από το Υπουργείο Ανάπτυξης, κινείται προδήλως στη λογική της
ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης των κονδυλίων που διατεθούν την επόμενη
προγραμματική περίοδο.
Είναι χαρακτηριστική και απαράδεκτη η πρόβλεψη για εκχώρηση
του 60% του Μ.Κ της ΜΟΔ ΑΕ σε ιδιώτες και μάλιστα σε αυτούς που ουσιαστικά
χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ.(ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, Τράπεζες κ.α).
Μέσω του ελέγχου της Διοίκησης της ΜΟΔ Α.Ε, η οποία
ενισχύεται σημαντικά ως προς την διαχείριση τόσο των κονδυλίων του ΕΣΠΑ όσο και
της στελέχωσης των Ειδικών Υπηρεσιών, οι ιδιώτες ελέγχουν πλέον το ποιος. πώς
και σε ποιους μοιράζει το δημόσιο χρήμα.
Η συγκέντρωση των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης (ΕΥΔ) στο
Υπουργείο Ανάπτυξης δημιουργεί ερωτηματικά, καθώς χάνεται η σύνδεση σχεδιασμού
και διαχείρισης που υπήρχε με την ένταξη των ΕΥΔ στα επιμέρους Υπουργεία
ανάλογα με το πεδίο πολιτικής. Επιπλέον. θα προκύψουν και θέματα επικάλυψης και
σύγκρουσης αρμοδιοτήτων καθώς άλλο Υπουργείο θα σχεδιάζει, μέσω των Επιτελικών
Μονάδων ΕΣΠΑ που προβλέπονται, και άλλο θα χρηματοδοτεί μέσω των ΕΥΔ.
Οι αρμοδιότητες των επιτελικών δομών είναι υπέρμετρα
διευρυμένες, ιδιαίτερα εάν αναλογιστούμε ότι στην τρέχουσα συγκυρία σχεδόν όλες
οι παρεμβάσεις των Υπουργείων πραγματοποιούνται μέσα από τα συγχρηματοδοτούμενα
προγράμματα και έργα. Αρμοδιότητες προγραμματισμού, εξειδίκευσης αναγκών,
υλοποίησης κλπ, αφαιρούνται από τις Δ/νσεις πολιτικής των Υπουργείων, περνάνε
στις «επιτελικές δομές», σε μια «εξωτερική» δηλαδή προς τα υπουργεία δομή,
«παρά τω Υπουργώ» παρακάμπτοντας τη δημόσια διοίκηση.
Έτσι, αχρηστεύεται η τεχνογνωσία της Διαχείρισης Κοινοτικών
Κονδυλίων που έχει αποκτηθεί από τα Υπουργεία. Ειδικά για το Υπουργείο
Εργασίας, αυτό είναι κρίσιμο καθώς πρόκειται για ένα κατεξοχήν ανθρωποκεντρικό
Υπουργείο, με δράσεις όπου η δαπάνη κάθε ευρώ κοινοτικής χρηματοδότησης θα
έπρεπε να επιφέρει άμεση ωφέλεια στους πολίτες. Αυτό μόνο με άμεση σύνδεση
σχεδιασμού-διαχείρισης μπορεί να επιτευχθεί.
Επιπλέον, υπάρχουν πάρα πολλά «γκρίζα» σημεία ως προς την
στελέχωση των Ειδικών Υπηρεσιών και το καθεστώς εργασιακής σχέσης των
υπηρετούντων σε αυτές. Προβλέπεται μάλιστα για την στελέχωση των Ειδικών
Υπηρεσιών, μια ασαφής εσωτερική διαδικασία εσωτερικής επιλογής, η οποία αφήνει
πολλά περιθώρια αδιαφάνειας και προμηνύει “ξεκαθάρισμα” των ήδη υπηρετούντων σε
“εκλεκτούς” και μη.
Τα περιθώρια για πελατειακού τύπου στελέχωση ενισχύονται
καθώς προβλέπεται ότι το σύστημα αμοιβών θα καθοριστεί μελλοντικά βάσει μιας
μελέτης της Task Force, με συνέπεια να μην υπάρχουν σαφή και ολοκληρωμένα
δεδομένα για την λήψη αποφάσεων από τους ήδη υπηρετούντες σε ΕΥΔ σχετικά με τη
συμμετοχή ή μη στην διαδικασία εσωτερικής επιλογής.
Τέλος, προβλέπεται η συμμετοχή στις διαδικασίες στελέχωσης
των νέων ΕΥΔ μόνο για όσους Δ.Υ είναι αποσπασμένοι σε ΕΥΔ και όχι σε όσους
έχουν μετακινηθεί σε αυτές, αφήνοντας έτσι εκτός των νέων Υπηρεσιών σημαντικό
και αξιόλογο τμήμα υπαλλήλων.
Μετά από τις αντιδράσεις των υπαλλήλων της ΜΟΔ που
πραγματοποίησαν στάσεις εργασίας και 24ωρη απεργία, ο Υπουργός Δένδιας
συγκρότησε μια επιτροπή διαβούλευσης που θα προτείνει βελτιώσεις στο
προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου. Η βασική φιλοσοφία ωστόσο παραμένει η ίδια και
προφανώς επιχειρείται από την Κυβέρνηση η έμμεση συναίνεση και των εργαζομένων
σε αυτήν.
Τα σωματεία και οι Ομοσπονδίες των Δημοσίων Υπαλλήλων πρέπει
άμεσα να αντιταχθούν στην ψήφιση και εφαρμογή του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου,
καθώς επιχειρείται η εκχώρηση της διαχείρισης κρίσιμων αναπτυξιακών πόρων σε
ιδιωτικά συμφέροντα. Δεν πρόκειται για την υπεράσπιση συντεχνιακών συμφερόντων
αλλά για την προάσπιση του δημοσίου χαρακτήρα της αναπτυξιακής πολιτικής της
χώρας και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Επισημαίνουμε, ότι ο Νόμος για την οργάνωση του ΕΣΠΑ
2014-2020 είναι προαπαιτούμενο για την έγκριση των νέων Επιχειρησιακών
Προγραμμάτων και συνεπώς για την χορήγηση των σχετικών κονδυλίων στη χώρα μας.
Συνεπώς, αναμένεται άμεσα η κατάθεση και ψήφισή του.
Οι συλλογικότητές μας, ΑΝΟΙΚΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ στο
Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ,
προτείνουν την ανάληψη συγκεκριμένων κινηματικών δράσεων (στάσεις εργασίας,
απεργία, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας) σε συντονισμό με τις υπόλοιπες Ομοσπονδίες
του Δημοσίου αλλά τον Σύλλογο της ΜΟΔ, ο οποίος στην παρούσα φάση, φαίνεται να
είναι ο μόνος συνδικαλιστικός Φορέας που αντιδρά. Δεν πρέπει να μείνουν μόνοι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου