30 Δεκ 2014

Αμείλικτα ερωτήματα για τη ναυτική τραγωδία

Με πίκρα αναδημοσιευω ....
Σε απίστευτη τραγωδία εξελίσσεται το τραγικό ναυτικό δυστύχημα με το Norman Atlantic στην Αδριατική, που μέχρι τη Δευτέρα το βράδυ ακόμη κάπνιζε από τη φωτιά, με τουλάχιστον 10 νεκρούς, δεκάδες τραυματίες και αδιευκρίνιστο αριθμό αγνοουμένων που ενδεχομένως να προσεγγίζει και τους 40. Αλαλούμ με τις λίστες επιβαινόντων, με σοβαρές ευθύνες για την ΑΝΕΚ που είχε ναυλώσει
το πλοίο καθώς και για τις ελληνικές και ιταλικές αρχές. Καταιγιστικά ερωτήματα προκύπτουν αφενός για τα μέτρα ασφάλειας και τις συνθήκες υπό τις οποιές ξέσπασε η μοιραία φωτιά και αφετέρου για την επιχειρησιακή ολιγωρία και τις ελλείψεις κατά τη διάρκεια της εκκένωσης και διάσωσης, που διήρκεσε περισσότερες από 30 ώρες. Έρευνες με ελικόπτερα και πλωτά συνεχίστηκαν στη θάλασσα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

RΑΙ: 80 από τους διασωθέντες δεν ήταν στη λίστα επιβατών!

Αυξάνονται από χθες το απόγευμα ώρα με την ώρα οι νεκροί, 8 εκ των οποίων έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα και άλλοι 2 εντοπίστηκαν από το κλιμάκιο του ιταλικού λιμενικού μέσα στο κατεστραμμένο από τη φωτιά πλοίο. Για τέσσερις Έλληνες νεκρούς έκανε λόγο χθες η La Repubblica. Έως την ώρα που έκλεινε η "Αυγή" δεν είχε διευκρινιστεί ο αριθμός των αγνοουμένων καθώς δημιουργήθηκε ολόκληρο μπάχαλο με τις λίστες επιβαινόντων. 478 άτομα, πλήρωμα και επιβάτες, περιλάμβανε η πρώτη λίστα που κοινοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας, με τους Ιταλούς να κάνουν λόγο για 458 επιβαίνοντες.
Μάλιστα, όπως ανέφερε το ιταλικό τηλεοπτικό δίκτυο RAI, 80 από τους διασωθέντες που βρίσκονται στο Μπάρι δεν ήταν στις λίστες επιβατών! Σύμφωνα με την ιταλική πλευρά, διεσώθησαν 428 άτομα και σύμφωνα με τα ελληνικά στοιχεία ο αριθμός αυτός έφτανε τους 432 διασωθέντες. Έτσι ο αριθμός των αγνοούμενων δεν μπορεί να υπολογιστεί ασφαλώς, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμη και για 40 ανθρώπους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες επιβατών, πολλοί χάθηκαν στη θάλασσα ή μπήκαν σε σωστικά "μπαλόνια" που αναποδογύρισαν, ενώ περιγραφές οδηγών φορτηγών αναφέρουν πως συνάδελφοί τους εγκλωβίστηκαν στο γκαράζ όταν ξέσπασε η φωτιά. Επιπλέον, συγγενείς επιβατών καταγγέλλουν πως οι άνθρωποί τους δεν βρίσκονται στη λίστα επιβαινόντων που δόθηκε στη δημοσιότητα ενώ ανάμεσα στους διασωθέντες υπάρχουν και μετανάστες που επιχείρησαν να περάσουν παράνομα στην Ιταλία.
Έρευνα διέταξαν οι εισαγγελικές Αρχές του Μπάρι για την εξακρίβωση των αιτιών της πυγκαγιάς και αναζήτηση ποινικών ευθυνών.

Ευθύνες στην ΑΝΕΚ από Ελλάδα - Ιταλία

Αυτά τα δεδομένα συντείνουν στις εκτιμήσεις που λένε πως ο δραματικός κατάλογος των νεκρών είναι πιθανό να μεγαλώσει. Την ευθύνη στην ΑΝΕΚ έριξε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας, ενώ τόσο η ιταλική όσο και η ελληνική πλευρά ζητούν να γίνει ταυτοποίηση των διασωθέντων και των καταλόγων ώστε να προκύψει ασφαλής εικόνα. Αργά χθες το βράδυ η ΑΝΕΚ άλλαξε τον αριθμό της αρχικής λίστας από 478 σε 475. "Δεν αναφερόμαστε στους αγνοούμενους γιατί υπάρχει μία λίστα με τα ονόματα των 427 διασωθέντων. Πρέπει να διαβεβαιώσουμε αν πρόκειται για λίστα με ονόματα επιβαινόντων ή για λίστα κρατήσεων. Δεν θέλουμε να κάνουμε πρόβλεψη για τον αριθμό των αγνοούμενων, δεν πρόκειται για κάτι ώριμο. Το συζητήσαμε και με τον Έλληνα υπουργό" ανέφερε χθες ο υπουργός Μεταφορών της Ιταλίας Μαουρίτζιο Λούπι.

Καθυστερήσεις στην ειδοποίηση

Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες προκλήθηκε η τραγωδία όσο και η διαχείρισή της αναδεικνύουν αμείλικτα ερωτήματα. Πρώτον, αν και η φωτιά ξέσπασε λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα της Κυριακής, ο πλοίαρχος εξέπεμψε σήμα κινδύνου στις 5.43 και αφού η πυρκαγιά είχε εξαπλωθεί στο γκαράζ. Μάλιστα, όπως είπε ο Μ. Βαρβιτσιώτης μιλώντας χθες στο δελτίο ειδήσεων του Mega, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος ενημερώθηκε λίγα λεπτά νωρίτερα τηλεφωνικά από επιβάτη!

Πρόβλημα πυρασφάλειας δείχνουν οι μαρτυρίες

Δεύτερον, ήταν αξιόπλοο το Νorman Atlantic; Μία μόλις εβδομάδα πριν, το συγκεκριμένο πλοίο είχε περάσει από ευρωπαϊκό έλεγχο ασφάλειας στην Πάτρα, όπου κατά τη διάρκεια άσκησης για πυρκαγιά κατεγράφησαν τα παρακάτω προβλήματα:
Οι πόρτες για τον περιορισμό της φωτιάς σε περίπτωση πυρκαγιάς υπολειτουργούσαν. Δεν υπήρχε εγκεκριμένο σχέδιο για μετεπιβίβαση των επιβατών σε άλλο πλοίο σε περίπτωση πυρκαγιάς. Δεν υπήρχε κανένα σύστημα εφεδρικών μπαταριών για τον φωτισμό του πλοίου σε περίπτωση κατάρρευσης της ηλεκτροδότησης. Οι υδατοστεγείς πόρτες και οι μηχανισμοί απομόνωσης τμημάτων του πλοίου δεν λειτουργούσαν όπως θα έπρεπε. Υπήρχαν ελλείψεις στον εξοπλισμό ανάγκης. "Το πλοίο φέρει όλα τα πιστοποιητικά" υποστηρίζει η εταιρεία. "Οι δύο πιο σοβαρές ελλείψεις είχαν αποκατασταθεί ήδη κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης και για τις άλλες τρεις που αφορούσαν τη σήμανση είχε δοθεί περιθώριο, σύμφωνα με τη νομοθεσία, 14 ημερών" υποστήριξε στο Βήμα FM ο Μ. Βαρβιτσιώτης."Το δε πλάνο εκκένωσης, το οποίο είχε υποβληθεί στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης, είχε ήδη εγκριθεί από τις 23.12. Τα δύο τεχνικά αποκαταστάθηκαν στη διάρκεια της επιθεώρησης" πρόσθεσε.
Διαφορετική είναι η εικόνα που δίνουν οι συγκλονιστικές μαρτυρίες των διασωθέντων. Στο σύνολό τους σχεδόν οι περιγραφές συντείνουν στα εξής: Δεν λειτούργησαν τα πυροσβεστικά συστήματα. Έχουν καταγραφεί καταγγελίες ότι η αυτόματη πυρόσβεση δεν υπήρξε ποτέ, καθώς και ότι οι πυροσβεστικές φωλιές δεν είχαν νερό. Δεδομένο πρέπει να θεωρείται ότι δεν χτύπησε συναγερμός. Όσοι διασωθέντες έχουν μιλήσει περιγράφουν πως ξύπνησαν είτε από τους καπνούς είτε επειδή άλλοι επιβάτες, οι οδηγοί των φορτηγών συγκεκριμένα, έτρεξαν να χτυπήσουν τις πόρτες στις καμπίνες για να βγει ο κόσμος έξω. Σημειώνεται ότι μόνο η μία λέμβος φαίνεται να λειτούργησε, αφού η άλλη κάηκε, ενώ σωστικά μπαλόνια παρασύρθηκαν από τον αέρα είτε ανατράπηκαν στη θάλασσα μαζί με επιβάτες. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στη γλίστρα του πλοίου, την "τσουλήθρα", εγκλωβίστηκαν δύο επιβάτες και στην προσπάθεια να απεγκλωβιστεί έχασε τη ζωή του ο Γιώργος Δουλής.
"Η ασφάλεια των πλοίων, των δρομολογίων, των επιβατών και του πληρώματος είναι και πρέπει να είναι υπεράνω κάθε πνεύματος επιχειρηματικής κερδοσκοπίας και δεν πρέπει για κανένα λόγο να θυσιάζεται στον βωμό της οποιασδήποτε σκοπιμότητας" τονίζει με ανακοίνωσή της η ΠΝΟ. Παράλληλα οι συνδικαλιστές σημειώνουν ότι είχε ζητηθεί η διενέργεια επί τόπου ελέγχου στα πλοία αυτά προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν ελλείψεις, ο οποίος πραγματοποιήθηκε την 1-9-2014, "σε μικρό όμως αριθμό πλοίων στην γραμμή Πάτρας - Ιταλίας".

Υπερφορτωμένο με νταλίκες με λάδι. Από εκεί ξεκίνησε η φωτιά;
Επιβεβαιώνονται δημοσιεύματα ελληνικών αλλά και ιταλικών εφημερίδων και site ότι το πλοίο ξεκίνησε υπερφορτωμένο απο την Πάτρα με νταλίκες που μετέφεραν ελαιόλαδο, χωρίς την απαραίτητη υποδομή; Σύμφωνα με αυτά τα δημοσιεύματα, στα γκαράζ του πλοίου βρίσκονταν 222 οχήματα, στην πλειονότητά τους βυτιοφόρα με ελαιόλαδο, τη στιγμή που το πλοίο μπορεί να χωρέσει 195 τέτοια οχήματα. Έχουν καταγραφεί μαρτυρίες οδηγών ότι μετά βίας χώρεσαν οι νταλίκες, με τα ιταλικά μέσα να αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι ήταν "σαν σαρδέλες". Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε ένταση κατά τη φόρτωση του πλοίου γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο. Κατά μία εκδοχή, κατά τη θαλασοταραχή υπήρξε τριβή μεταξύ των μεταλλικών επιφανειών που προκάλεσε σπινθήρες και εν συνεχεία τη φωτιά. Άλλη εκδοχή αναφέρει βραχυκύκλωμα στον χώρο του γκαράζ. Φέρουν ευθύνες η εταιρεία και το λιμεναρχείο, άρα το υπουργείο Ναυτιλίας, εάν αυτές οι καταγγελίες ευσταθούν;

Καθυστέρησε η επιχείρηση διάσωσης

Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ, περίπου τέσσερις ώρες από το σήμα κινδύνου, να ξεκινήσει η επιχείρηση διάσωσης και για ποιον λόγο ο ιταλικός θάλαμος επιχειρήσεων ανέλαβε τόσο αργά, στις 10 το πρωί, μη επιτρέποντας έως αργά το μεσημέρι στα ελληνικά μέσα να επιχειρήσουν; Ακόμα γιατί δεν επιχειρήθηκε ρυμούλκηση εξ αρχής στην Αλβανία, απ' όπου απείχε μόλις 5 ναυτικά μίλια, αλλά επιλέχθηκε το ιταλικό Μπρίντιζι; Η διαδικασία δεν τελεσφόρησε, αφού όλο το βράδυ της Κυριακής οι κάβοι έσπαγαν συνεχώς λόγω των δύσκολων συνθηκών.

ΠΝΟ: Πρόβλημα οι μειωμένες οργανικές συνθέσεις

Το πρόβλημα των μειωμένων οργανικών συνθέσεων, που επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια των ταξιδιών, τονίζει η ΠΝΟ. "Η αντίστοιχη αύξηση των ωραρίων απασχόλησης των ναυτεργατών προκειμένου να καλύψουν κατά το δυνατόν τις ελλείψεις στελέχωσης και η εκ του λόγου αυτού μείωση των ωρών ανάπαυσης, όπως καθορίζεται από την εσωτερική νομοθεσία και τις σχετικές Διεθνείς Συμβάσεις, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην ελαχιστοποίηση των επιπέδων ασφάλειας των πλοίων στην εκτέλεση των δρομολογίων, αλλά και των επιβατών και του πληρώματος" σημειώνει χαρακτηριστικά η Ομοσπονδία. 56 άτομα ήταν το πλήρωμα για 422 επιβάτες στο μοιραίο πλοίο. Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, οι υποχρεώσεις και οι ευθύνες του πληρώματος είναι μεγάλες, επομένως χρειαζόταν διπλάσιος αριθμός. Πράγματι, αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί από τις καταγγελίες και τις μαρτυρίες των επιβατών ότι τα μέλη του πληρώματος δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις έκτακτες ανάγκες τόσο για τη διαχείριση της κατάστασης όσο και στη συνέχεια για την ασφαλή εκκένωση του πλοίου. Παράλληλα, ανακύπτει ξανά το θέμα της εφαρμογής του απαγορευτικού απόπλου στην Αδριατική, αφού πλοία που στο Αιγαίο με 9 μποφόρ δεν ταξιδεύουν μπορούν να ταξιδεψουν με 10 στις γραμμές με την Ιταλία.
Ασφαλείς έφτασαν σε Ελευσίνα και Πάτρα 43 και 69 αντίστοιχα από τους διασωθέντες χθες το βράδυ.

Πηγή: Αυγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: